Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Paryż z tysięcznym autobusem elektrycznym

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Jeszcze dziesięć lat temu w 2015 roku w paryskiej flocie nie było ani jednego autobusu elektrycznego. Obecnie w użyciu jest ich okrągły tysiąc. Plan zazielenienia floty „autobusów paryskich” wkrótce ma się zakończyć, gdyż na początku przyszłego roku wszystkie autobusy z silnikiem diesla powinny zostać wycofane z ulic.

Symboliczny kamień milowy przez Paryż został osiągnięty. Na początku lutego Île-de-France Mobilités (IDFM) świętowało oddanie do użytku tysięcznego autobusu elektrycznego Heuliez GX 337w barwach RATP. Zarząd paryskiego transportu publicznego stawia sobie za cel, aby do końca 2025 r. flota pojazdów była w 100% wolna od emisji dwutlenku węgla na obszarach gęsto zaludnionych, a do 2029 roku już w całym regionie.

Inwestowanie w tabor elektryczny pociąga oczywiście za sobą konieczność dostosowania zajezdni autobusowych. Nie inaczej było z zajezdnią Point du Jour, położonej przy Porte de Saint-Cloud w Paryżu (XVI). W ogromnej hali, w której stacjonują autobusy obsługujące siedem paryskich linii, zainstalowano 90 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Ponadto wzmocniono bezpieczeństwo przeciwpożarowe, dzięki zainstalowaniu automatycznych systemów gaśniczych, wyciągów dymu i urządzeń zabezpieczających osoby trzecie. Ukończenie tego projektu, przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłości usług, zajęło ponad trzy lata, a prace rozpoczęły się w 2021 r. i zakończyły w sierpniu 2024 r. Wartość tego przedsięwzięcia wyniosła 28 mln euro. Kolejna na liście do modernizacji pozostaje zajezdnia Croix-Nivert. Do tej pory 8 zakładów w sieci Île-de-France Mobilités obsługiwanych przez RATP przeszło na transport elektryczny.

Jak wynika z danych, spośród 10 tys. pojazdów wykorzystywanych w transporcie publicznym w regionie Île-de-France, 4 tys. jest obecnie uznawanych za „ czyste ” (elektryczne, napędzane biometanem lub hybrydowe). Dzięki tej zmianie możliwe było już ograniczenie emisji dwutlenku węgla o połowę w latach 2015–2025. Wraz z uruchomieniem tysięcznego. autobusu elektrycznego sieć Île-de-France Mobilités właśnie przekroczyła symboliczny próg. Z tej okazji ostatni autobus zyska specjalne malowanie i będzie przez miesiąc na linii nr 52.

Zielona transformacja w Paryżu wymaga jednak dalszych kolosalnych inwestycji. W planach jest uzyskanie równego udziału pojazdów elektrycznych i napędzanych biometanem we flocie RATP, tak by 100 procent floty była wolna od emisji. Łącznie 5,7 mld euro zostanie zainwestowane przez Île-de-France Mobilités w przebudowę infrastruktury, a także odnowienie autobusów. Kwota 1,5 mld euro ma trafić na budowę lub przebudowę zajezdni dla autobusów, zaś 1,5 mld euro na pierwsze 3 800 pojazdów zasilanych biometanem lub energią elektryczną. Pozostałe 2,7 miliarda euro zostanie przeznaczone na inwestycje w odnowienie lub przebudowę napędów w pozostałych 7 000 obecnie eksploatowanych pojazdów.

Przed Paryżem także realizacja programu o nazwie Bus2025, który przewiduje inwestycje w wysokości 600 mln euro na przebudowę węzłów autobusowych i 1,2 miliarda euro na zakup nowych autobusów. W ramach programu Île-de-France Mobilités i jego operator zobowiązali się, przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej, do znaczącego rozwoju technologicznego i ekologicznego. Program ten przewiduje przekształcenie wszystkich centrów obsługi autobusów obsługiwanych przez RATP na potrzeby Île-de-France Mobilités na pojazdy elektryczne i zasilane biometanem. W tym kontekście Komisja Europejska przyznała RATP dotacje w wysokości 55 mln euro za pośrednictwem programu „Łącząc Europę”.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gliwcie ponownie wybierają Solarisa

Komunikacja

Gliwcie ponownie wybierają Solarisa

UM Gliwice 20 lutego 2025

Żywiec wybiera droższego Yutonga

Komunikacja

Żywiec wybiera droższego Yutonga

Przemysław Farsewicz 11 lutego 2025

Zobacz również:

Chiny: szybka kolej podnosi popularność samochodów elektrycznych?

Mobilność

Chiny: szybka kolej podnosi popularność samochodów elektrycznych?

Paulina Piziorska 22 lutego 2025

Gliwcie ponownie wybierają Solarisa

Komunikacja

Gliwcie ponownie wybierają Solarisa

UM Gliwice 20 lutego 2025

PKS Rzeszów na zakupach - elektryki napędzane wodorem

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Gliwcie ponownie wybierają Solarisa

Komunikacja

Gliwcie ponownie wybierają Solarisa

UM Gliwice 20 lutego 2025

Żywiec wybiera droższego Yutonga

Komunikacja

Żywiec wybiera droższego Yutonga

Przemysław Farsewicz 11 lutego 2025

Zobacz również:

Chiny: szybka kolej podnosi popularność samochodów elektrycznych?

Mobilność

Chiny: szybka kolej podnosi popularność samochodów elektrycznych?

Paulina Piziorska 22 lutego 2025

Gliwcie ponownie wybierają Solarisa

Komunikacja

Gliwcie ponownie wybierają Solarisa

UM Gliwice 20 lutego 2025

PKS Rzeszów na zakupach - elektryki napędzane wodorem

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5